חיפוש

מה ההבדל בין בריא למרזה?

לא פעם שואלים אותנו אם מאכל מסויים הוא מרזה. "העוגייה הזו מרזה?", "יש לכם מאכל מרזה בתפריט?", "תנו לי רעיון למתכון מרזה!". אבל האם המושג מרזה קיים בכלל? והאם יש מאכל מסויים שיכול בכלל להרזות אותנו?


אז בואו נתחיל מההתחלה, מרזה לפי המילון הוא מה שיוצר מראה רזה. כלומר ניתן להגיד על שמלה שהיא מרזה, מכיוון שהיא יוצרת מראה רזה. אך האם זה הגיוני שאוכל שאנחנו אוכלים ומכניסים לפה, ייצור לנו מראה רזה? אז התשובה היא בערך. אין מאכל ספציפי שיגרום לנו לרזות, מה שנקרא אין מאכלים חינמיים. כל מה שנכנס לגופנו נספר ומעלה את כמו הקלוריות שאכלנו.


אבל


אנחנו צריכים לזכור שהרבה פעמים העניין הוא לא בכמות הקלוריות, אלא באיכותן! ולכן אנחנו לא נוהגים להגיד מאכל מרזה, אלא להגיד מאכל בריא יותר ובריא פחות.


מאכל בריא יותר הוא מאכל בעל ערכים תזונתיים טובים יותר, גורמים לתחושת שובע לאורך יותר זמן, עם מדד גילקמי נכון לגוף ובעל ערכים ייחודים שתורמים לבניית הגוף (כמו ויטמינים ומינרלים שונים). מאכל כזה מבחינתנו יהיה עדיף על מאכל מעובד, שמורכב ממזונות לא טבעיים, שעברו תהליך ארוך עד שהגיעו לפה שלנו ולרוב לא משביעים לאורך זמן.



לדוגמא אנחנו מרגישים מעט רעב אחר הצהריים. קיימת לנו האפשרות לקחת קרמבו, שהוא מאכל מעובד לכל הדעות, ומכיל 104 קלוריות ליחידה. בגלל הערכים שקיימים בקרמבו, ככל הנראה הוא לא כל כך ישביע אותנו, וחצי שעה אחר כך נרגיש את הבטן שוב ונחל לנשנש שוב. לעומת זאת, אם נכין פרוסת לחם עם כף טונה בשמן ומלפפון חמוץ (ואולי גם איזה חסה נחמדה מעל) נזכה לארוחת ביניים בעל ערך קלורי דומה מאוד (99 קלוריות) אך משביע יותר, בעל ערכים תזונתיים גבוהים יותר, פחות מעובד ובסך הכל בריא יותר. האם פרוסת הלחם יותר "מרזה" מהקרמבו? אולי ב5 קלוריות, אבל בוודאות פרוסת הלחם יותר בריאה מהקרמבו - וזו הגישה הנכונה לדעתנו!


אגב, אנחנו לא אומרים להמנע לחלוטין ממאכלים מעובדים או מתוקים או מקרמבו בפרט. המטרה היא להפחית בצריכה שלהם אך לא להמנע! מכיוון שמהניסיון שלנו, כאשר אנחנו נמנעים מדבר מסויים, לאחר זמן מה אנחנו רוצים אותו יותר!

כך שתהנו ממאכלים שתרצו ואל תמנעו מכם דבר, אך במידה!

3 צפיות0 תגובות